החגים מתקרבים, מה תביאו מתנות לחג לעובדים?

ניהול הלו"ז של הבוס שלך: 5 טיפים פשוטים שיחסכו לך שעות

להורדת המאמר המלא
מלאו פרטים

החגים מתקרבים והרבה חברות עומדות בפני החלטה לא פשוטה: האם להעניק תווי קנייה לחג, שוברי מתנה לעובדים או פשוט מתנות לעובדים?

תווי שי נמצאים בעולם העסקים כבר עשרות שנים, ואלפי עובדים בישראל רגילים ואפילו מצפים לקבל אותם בתקופת ראש השנה ופסח. הם נכנסו לשוק כתחליף לאריזות השי והמתנות שהיה נהוג לחלק, משום שההזמנה והחלוקה שלהם הייתה פשוטה והמבחר גדול  בהרבה. 

מתנות ואריזות שי הפכו להיות נחלתם של החברות הקטנות בלבד. אולם הזמנים משתנים, וכיום יש שירותים חיצוניים המאפשרים לעובדים לבחור את המתנות בהן הם חושקים ומרכזים את הליך הרכישה גם עבור חברות גדולות.

למעשה, לא קיים כמעט הבדל לוגיסטי בין חלוקת תווי קנייה לחלוקת מתנות ההחלטה בין שתי האפשרויות מתמקדת בשלושה שיקולים מרכזיים: תקציב, מוטיבצית עובדים, וערכי החברה.

תקציב

כל חברה רוצה להשיג כמה שיותר בכמה שפחות. באופן כללי, תווים נותנים לחברות כוח קנייה חזק יותר, ויעילותם עולה ככל שהחברה מסוגלת לקנות יותר מהם. מסיבה זו, תווים קוסמים במיוחד לחברות שמקדישות תקציב גדול עבור השי לחג. מנגד, מתנה עשויה לאפשר לחברות עם תקציב קטן להעניק שי משמעותי יותר, ובכך לנצל את התקציב בצורה יותר חכמה.

יש כמובן יוצאים מן הכלל. המאמץ שנדרש בחיפוש אחר מתנה מתאימה, ויצירת קונספט סביבה עשוי להיחשב כעלות נוספת, ולכן יהיו חברות שיעדיפו תווי קניה גם אם התקציב שלהן קטן. מהצד השני של הספקטרום, חברות בעלות תקציב גדול יכולות להשיג עסקאות משתלמות במיוחד מהספקים שלהם, ולהציע מתנה ששוויה גדול אף יותר מהתווים. יש לשקול את כל האפשרויות העומדות בפני החברה לפני שמקבלים החלטה.


מוטיבציית עובדים

חשוב לקחת בחשבון את העובדים עצמם כשמחליטים לגבי השי לחג, ולנסות להתאים את הבחירה לרצונות והצרכים שלהם. בשורה התחתונה, השי הינו בונוס שעובדים רבים מצפים לו בכיליון עיניים וחלקם אף מסתמכים עליו עבור ההוצאות שלהם בתקופת החגים. אם ציפיות העובדים הן לקבל תווי קנייה, שינוי המדיניות ללא התראה מוקדמת עשוי להוביל למצבים לא נעימים. תווי קנייה הם שי גמיש, משום שמדובר למעשה בתוספת למשכורת עבור העובדים, שלהם יש את החופש להוציא כראות עיניהם. 

היתרון של מתנות לחג הוא בכך שהן יותר אישיות ויותר יצירתיות באופיין. עובדים נוטים להעדיף תוספת שכר כאשר הם נשאלים על כך ישירות, אך מחקרים הראו שחברות שמעדיפות מתנות כבונוסים זוכות למוטיבציה גבוהה יותר מהעובדים ותחושת שייכות לחברה. הדבר נכון שבעתיים בחברות בהן הגודל של השי לחג משתנה בהתאם לתפקיד. עובדים מאבדים מוטיבציה כאשר הם רואים שחבריהם מקבלים שי גדול משלהם, גם אם אותו החבר הרוויח את השי שלו בזכות. מתנה קשה יותר לכימות, ולכן יש פחות סכנה של אי-נעימות כתוצאה מהשוואות בין עובדים.

ערכי החברה 

האופי של החברה שלכם קובע חלקים מרכזיים באינטראקציה בין החברה לעובדים. האם החברה שלכם מעוניינת לשדר משפחתיות? אם כן, תווי קניה יכולים להוות ביטוי לדאגה של החברה אחר עובדיה. לעומת זאת, חברה שמעוניינת לשדר מקוריות וחדשנות תעדיף אולי מתנה מיוחדת כדי לאחל לעובדים חג שמח בדרך לא צפויה. 

יש חברות בהן יש חשיבות רבה לרושם שהעובדים יוצרים כלפי חוץ.

שי לחג יכול לעודד עובדים להשוויץ בתנאים שלהם, וכך למתג את החברה כמעסיק איכותי ונחשק. אם רושם חשוב לחברה שלכם, הקדישו מחשבה על האופן הטוב ביותר להעניק שי לעובדים. לעיתים מבלי לשים לב, השי בו בחרתם יכול לסמן הרבה על התרבות בחברה.

לסיכום

הבחירה בין תווים לחג או מתנה צריכה להביא בחשבון את כל הצרכים של החברה, הרצונות של העובדים, ואת המסר אותו החברה רוצה לשדר. רצוי לזכור שקיימים גם פתרונות משולבים, המאפשרים לכל עובד לבחור בין מתנה או תווי קנייה. כך או כך, וודאו שאתם מכירים את ההבדלים בין האפשרויות העומדות בפניכם, והתייחסו להחלטה בכובד ראש. כך גם לכם וגם לעובדים שלכם יהיה חג שמח במיוחד!