משקיעים בעובדים? חושבים על שימור עובדים?
כך תדעו אם ההשקעה משתלמת

גלו 9 דרכים פשוטות להגברת המוטיבצייה בארגון

להורדת המאמר המלא
מלאו פרטים

השקעה בעובדים, שמירה על רווחת העובדים וחשיבה על פיתוח העובדים, היא דרכה של החברה לחזק את הצוות שלה, לעלות את המוטיבציה בעבודה והיא כלי מרכזי בשימור והנעת העובדים. השקעה בעובדים איכותיים והנעתם למימוש מלוא הפוטנציאל שלהם חיוניים להצלחת החברה בשוק התחרותי, אבל לרוב התוצאה של השקעה כזו היא קשה לכימות במובנים היבשים של עלות מול תועלת החברה. כדי להבין מה הופך תוכנית השקעה בעובדים למוצלחת, יש לבחון גם את התשואה "הרכה" יותר.

כדי להבין לעומק את ההשפעה של תכניות העשרת העובדים, חברות מובילות מפסיקות למדוד את ההשפעה של תוכניות ההטבות והתגמול שלהן על פי התשואה על ההשקעה (ROI), ופונות להשתמש בגישה חדשה ו"רכה" יותר, הקרויה ערך ההשקעה (Value of investment – VOI). מחקר מקיף שנערך על-ידי Sodexo חושף כיצד עסקים ברחבי העולם מפיקים יתרונות ביצועיים ברורים מהעסקת עובדים מרוצים יותר.


ממעורבות להצלחה

מחקרים קודמים בנושא הטבות ותגמול הוכיחו שקיים מתאם ברור בין הכרה בעובדים למעורבות גבוהה יותר של אותם עובדים. המעורבות הזו משפיעה באופן דרמטי על הביצועים בעבודה ועל ההתנהגויות הקשורות לה. חברות שנוקטות צעדים מעשיים לשיפור מעורבות העובדים מפיקות מכך גם ערך עסקי וזה ישתקף בביצועים הכספיים שלהם.

אך המדידה המדויקת של תוכניות ספציפיות קשה לביצוע מאי פעם. ממדים שלוקחים בחשבון נתונים יבשים כמו שיעורי תחלופה, תפוקה או היעדרות מהעבודה היו מקובלים בעבר, אבל התמונה שהם מספקים היא חד ממדית ואינה מביאה בחשבון את כל הגורמים המשפיעים על ביצועי העובדים. כעת, מומחי תעשייה מצביעים על צורך לבחון ולהעריך יתרונות פחות מוחשיים שמניבה ההכרה בעובד, לדוגמה בניית ידע, יכולת שיתוף פעולה, יצירת תרבות תאגידית גלובלית איתנה, הגברת מוטיבציה ומעורבות משופרת של העובדים.

למדוד את הבלתי מדיד

גישת ה-VOI נועדה להראות את התמונה הגדולה, הכוללת גם נכסים בלתי ניתנים לכימות, שקשה להכניס אותם לחישוב הקר של עלות-תועלת. כיצד מציבים ערך כספי לתקשורת משופרת, ליחסי עבודה שיתופיים יותר או לעובדה שהחברה דורגה כ”מקום העבודה הטוב ביותר”? מה בדיוק המחיר שמשלמת חברה על עזיבתו של עובד מוכשר לחברה המתחרה? כמה כסף חברה חוסכת כאשר העובדים שלה מחויבים ומרוצים? מטרת ה-VOI היא לתת לחברה מושג על תשואה שהיא אולי בלתי מוחשית אבל היא מספקת לעסק ולעובדיו ערך ממשי.

שביעות הרצון של העובדים היא דוגמה מצוינת לערך "רך" שיש לו השפעה מוחשית על ביצועי החברה. זהו משתנה הניתן למדידה באמצעות סקרים. למשל, חוקרים מצאו ש 86% מעובדים שזוכים להכרה על עבודתם מרוצים, 85% נעשים יותר מרוצים בעבודתם ו-70% טענו אפילו שהם יותר מרוצים גם בבית. המחקרים גם הראו שיצירת אווירה של “מקום העבודה הטוב ביותר” גורמת לעובדים להרגיש מוערכים ועשויה להוביל לתוצאות נוספות, שדווקא כן יבואו לידי ביטוי בהיבט הכספי. לדוגמה, חברות שבהם אחוז גבוה של עובדים מרוצים משיגות ביצועים טובים ב-20% ממתחריהן. עובדים מרוצים הם גם 12% יותר פרודוקטיביים, מפיקים 37% יותר מכירות ולוקחים 10% פחות ימי מחלה מאשר עמיתיהם הפחות מרוצים.

סימנים של הצלחה

בסקר שערכה Sodexo בקרב 4,805 מנהיגים עסקיים מרחבי העולם נמצא ש- 9 מכל 10 מנהיגים הבחין בשיפור באווירה במקום העבודה ובמוניטין של החברה לאחר שהחברה נקטה פעולות לשיפור איכות החיים של העובדים בעבודתם. זוהי הוכחה לחשיבות של מדדי VOI: למרות שהתשואה הזו הייתה איכותנית באופייה, 70% מהמשיבים לסקר טענו שהם היו עדים לשיפור גם במחזור הפיננסי של החברה.

"בכלכלה של ימינו, משאבים קשים לכימות כגון מוניטין, שיתוף פעולה ושימור כישורים נדירים הינם חיוניים להשגת יתרון תחרותי", אומרת מיה מנדס, מנכ”לית Inspirus ושירותי ההטבות והתגמול של Sodexo ארה”ב. מדידת ROI עשויה להספיק לניתוח טקטי אבל התמקדות ב"נתונים רכים" מאפשרת להעריך את הפוטנציאל האסטרטגי של תוכניות הכרה בעובדים ואת הערך ארוך הטווח של ההשקעה.

מציאת האיזון הנכון

לעתים קרובות מדי, עסקים בוחנים השקעות שעשו אך ורק לפי “נתונים יבשים” והיבטים פיננסיים. אבל רק שילוב של ROI ו-VOI יכול לספק לחברה סקירה מקיפה באמת של כל היתרונות של תוכניות ההכרה שהיא מפעילה. ברגע שמגדירים קדימויות ברורות ובוחנים אותן, חברות יכולות להרחיב את התוכניות המוצלחות, לתכנן מחדש תוכניות מוצלחות פחות ולבטל תוכניות שאינן אפקטיביות.